
Влаштування дитини у спеціальний заклад дошкільної освіти компенсуючого типу (групу)
Питання, які стосуються організації і здобуття дітьми, які мають особливі освітні потреби, дошкільної освіти, регулюються Законом України «Про освіту» від 05.09.2017 року № 2145, профільним Законом України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 року № 2628 (далі – Закон України № 2628), а також низкою підзаконних актів, як то «Положення про заклад дошкільної освіти», затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 року № 305 (далі – Положення № 305) та «Порядок комплектування дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу», затверджене спільним Наказом Міністерства освіти України та Міністерства охорони здоров’я України від 27.03.2006 року № 240/165 (далі – Порядок № 240/165).
Органи місцевого самоврядування в особі департаментів (управлінь) освіти виконавчого органу місцевих рад також приймають активну участь у підтримці і розвитку системи закладів дошкільної освіти на території сільських, селищних та міських територіальних громад, об’єднаних територіальних громад сіл, селищ, міст шляхом прийняття нормативних актів (рішень місцевих рад).
Згадані акти відображають особливості реалізації освітнього процесу у конкретних громадах і мають враховуватись батьками, які проживають на їх території (виступають членами громади).
Що таке заклад дошкільної освіти компенсуючого типу?
Для початку пропонуємо ознайомитись із тим, які заклади дошкільної освіти створюються для надання дошкільної освіти дітям, що мають особливі освітні потреби.
Згідно з ч. 1 ст. 12 Закону України № 2628 «відповідно до потреб громадян України створюються такі заклади дошкільної освіти, як, зокрема, заклад дошкільної освіти (ясла-садок) компенсуючого типу для дітей з особливими освітніми потребами віком від двох до семи (восьми) років. Заклади дошкільної освіти (ясла-садок) компенсуючого типу поділяються на спеціальні та санаторні».
Звернувшись до Положення № 305, помічаємо, що воно містить поняття «ясла-садок компенсуючого типу для дітей з освітніми потребами віком від двох до семи (восьми) років», а його визначення розкривається у пп. 5 п. 6 Положення № 305 і виглядає наступним чином:
«Ясла-садок компенсуючого типу – заклад дошкільної освіти для дітей з особливими освітніми потребами віком від двох до семи (восьми) років, де забезпечується догляд за ними, розвиток, оздоровлення, виховання та навчання з урахуванням особливих освітніх потреб таких дітей та відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти».
Цим же підпунктом підтверджено, що дані заклади дошкільної освіти компенсуючого типу поділяються на «спеціальні та санаторні».
Отже, особливості отримання дошкільної освіти, а також створення підтримуючого середовища для дітей, надання їм медичних послуг тощо у закладі дошкільної освіти (ясла-садку) компенсуючого типу для дітей з особливими освітніми потребами віком від двох до семи (восьми) років залежать саме від ВИДУ такого закладу. Предметом даної консультації є обидва із таких видів – спеціальні та санаторні дошкільні навчальні заклади.
Також, відповідно до абз. 2 п. 3 ст. 12 Закону України № 2628 «для задоволення освітніх, соціальних потреб, організації корекційно-розвиткової роботи у складі закладів дошкільної освіти на підставі письмового звернення батьків або законних представників особи з особливими освітніми потребами в обов’язковому порядку утворюються інклюзивні та/або спеціальні групи для виховання і навчання дітей з особливими освітніми потребами».
Детально поняття спеціальних закладів дошкільної освіти (груп) розкривається, відповідно, у п. 15 та п. 24 Положення № 240/165.
Так, спеціальні дошкільні навчальні заклади (групи) додатково мають власну внутрішню класифікацію і комплектуються відповідно до вимог п. 15 Порядку № 240/165, а саме:
«Спеціальні дошкільні навчальні заклади (групи) комплектуються для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку:
- з порушеннями слуху (глухих, зі зниженим слухом);
- з порушеннями зору (сліпих, зі зниженим зором);
- з порушеннями мови;
- з порушеннями опорно-рухового апарату;
- з розумовою відсталістю;
- із затримкою психічного розвитку».
У законодавчих актах не заборонено створення спеціального закладу дошкільної освіти, який у своїй структурі буде об’єднувати групи дітей, чий характер відхилень у фізичному та/або розумовому розвитку відрізняється (наприклад, заклад, групи якого об’єднують дітей з порушенням зору та з порушенням слуху).
Відповідно, при обранні спеціального закладу дошкільної освіти компенсуючого типу/комбінованого типу, у якому діє спеціальна група, потрібно, перш за все, виходити із характеру «особливих освітніх потреб» власної дитини, після чого займатись підбором такого закладу, який зможе найбільш повноцінно надавати належні послуги дошкільної освіти конкретній дитині, виходячи з обставин індивідуального випадку.
Форма власності спеціального закладу дошкільної освіти компенсуючого типу/комбінованого типу, у якому діє спеціальна група, може бути будь-якою (державна, комунальна, приватна та корпоративна), заклад може діяти у статусі бюджетної установи, неприбуткового або прибуткового навчального закладу.
Батькам варто зважати на це, адже в даному випадку постає питання оплатності чи безоплатності відвідування спеціального закладу дошкільної освіти (групи) (навчання за кошти державного/місцевого бюджету), так як відповідно до ч. 2 ст. 28 Закону України № 2628 «дитина має гарантоване державою право на безоплатну дошкільну освіту (лише – ред.) в державних і комунальних закладах дошкільної освіти».
Порядок зарахування до спеціальних закладів (груп) дошкільної освіти
Одразу зазначимо, що дія Положення № 305 та Порядку № 240/165 НЕ ПОШИРЮЄТЬСЯ на спеціальні заклади дошкільної освіти компенсуючого типу/комбінованого типу, у якому діє спеціальна група, які знаходяться у приватній чи корпоративній власності.
Кожен із таких закладів визначає порядок зарахування дітей самостійно, розробляючи і приймаючи відповідні внутрішні положення, які, однак, не мають суперечити нормам чинного законодавства України, зокрема, не можуть містити ознак дискримінації, принижувати честь або гідність учасників освітнього процесу тощо.
Якщо батьки вважають за потрібне влаштувати дитину до спеціального закладу дошкільної освіти компенсуючого типу приватної форми власності, то їм самостійно треба дізнаватись умови і особливості порядку такого влаштування і слідувати ним, адже вони можуть містити особливості.
Тому у даній консультації буде розглянуто покроковий порядок зарахування дітей з особливими освітніми потребами до спеціального закладу дошкільної освіти компенсуючого типу/комбінованого типу, у якому діє спеціальна група, державної та комунальної форм власності, але зазначимо, що деякі приватні заклади працюють на тих же умовах, зокрема, у плані використання інструментів електронної реєстрації здобувачів дошкільної освіти.
КРОК 1: Реєстрація в електронній черзі
Одразу звертаємо увагу, що наразі реєстрація в електронній черзі на зарахування до закладів дошкільної освіти, у тому числі, спеціальних, застосовується майже у всіх випадках.
Так, відповідно до змісту листа Міністерства освіти і науки України від 17.07.2013 року № 1/9-499 «Методичні рекомендації щодо створення уніфікованої системи електронної реєстрації дітей дошкільного віку» «уніфікована система електронної реєстрації дітей дошкільного віку – система реєстрації, що створюється за єдиними правилами та вимогами і містить інформацію, необхідну для вирішення організаційних завдань щодо збору, накопичення та обробки персональних даних про дітей дошкільного віку, які стоять на черзі на зарахування, зараховані та відвідують дошкільний навчальний заклад».
Органи місцевого самоврядування наразі впроваджують власні технічні засоби та ресурси для здійснення електронної реєстрації/збереження/обліку інформації про дітей, які бажають отримати доступ до дошкільної освіти, а також розробляють та затверджують відповідні керівні положення, які містять порядок зарахування дитини до закладів дошкільної освіти, зокрема, і спеціальних.
Так, наприклад, у м. Київ діє так звана «Система електронного запису до комунальних закладів дошкільної освіти» (СЕЗ ЗДО, гіперпосилання), порядок використання якої затверджено розпорядженням КМДА від 26.03.2019 року № 1345.
У СЕЗ ЗДО можна знайти інформацію про всі заклади дошкільної освіти міста Києва, у тому числі, і приватної форми власності, обравши для себе найбільш прийнятний за місцем розташування та умовами надання освітніх послуг.
Деякі органи місцевого самоврядування, зокрема, міська рада м. Чернігова, використовують електронний реєстраційний ресурс, який було запроваджено ще у 2012 році у рамках «пілотного проєкту» під назвою «Інформаційна система управління освітою» (ІСУО, гіперпосилання ).
Наразі ця система продовжує працювати і містить у своїй базі даних відомості про доволі велику кількість закладів дошкільної освіти, у тому числі, і спеціальних, у межах всієї території України.
Положення «Про порядок загальної міської реєстрації дітей до закладів дошкільної освіти міста Чернігова» від 03.12.2019 року № 499 орієнтує батьків саме на використання ІСУО.
Таким чином, варто звертати увагу на особливості електронної реєстрації дітей для зарахування у спеціальні заклади дошкільної освіти компенсуючого типу/комбінованого типу, у якому діє спеціальна група, у залежності від місця їх проживання на території конкретної територіальної громади/об’єднаної територіальної громади та акти місцевого самоврядування, прийняті її представницькими органами з цих питань.
Для створення батьками облікового запису в електронній системі необхідно обрати заклад дошкільної освіти компенсуючого типу/комбінованого типу, у якому діє спеціальна група, до якого має бути зарахована дитина, після чого внести відомості про дитину та самого заявника (одного із батьків чи особи, яка їх замінює) до реєстраційної форми. Зазвичай, такими відомостями є:
Про дитину:
– прізвище, ім’я, по батькові;
– дата народження;
– серія та номер свідоцтва про народження;
– зареєстроване місце проживання;
– місце фактичного проживання дитини;
– інформація про пільгову категорію (за наявності);
– заклад освіти, який має відвідувати дитина;
– диспансерний облік (напрямок обліку);
– група за віком;
– бажаний рік вступу до закладу дошкільної освіти.
Про заявника (одного з батьків):
– прізвище, ім’я, по батькові батька або матері, або осіб, що їх замінюють;
– зареєстроване місце проживання;
– місце фактичного проживання;
– контактні дані (телефон, електронна адреса).
Пільгова категорія – це ознака, за наявності якої дитина отримує право першочергового зарахування до закладу дошкільної освіти у порівнянні з іншими дітьми, що перебувають в електронній черзі.
Відповідно до п. 10 Положення № 305 «першочергово до державних (комунальних) закладів дошкільної освіти зараховуються діти, які:
1) проживають на території обслуговування державного (комунального) закладу дошкільної освіти (в разі її встановлення його засновником (засновниками);
2) є рідними (усиновленими) братами та/або сестрами дітей, які вже здобувають дошкільну освіту в такому закладі дошкільної освіти;
3) є дітьми працівників такого закладу дошкільної освіти;
4) належать до категорії дітей з особливими освітніми потребами, що зумовлені порушеннями інтелектуального розвитку та/або сенсорними та фізичними порушеннями;
5) належать до категорії дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, які влаштовані під опіку, у прийомну сім’ю, дитячий будинок сімейного типу, патронатну сім’ю, а також усиновлених дітей;
6) перебувають у складних життєвих обставинах та на обліку в службах у справах дітей;
7) діти з числа внутрішньо переміщених осіб чи діти, які мають статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів;
8) мають право на першочергове зарахування до закладів освіти відповідно до закону».
Крім того, органи місцевого самоврядування на власний розсуд можуть розширювати список «пільгових категорій» дітей, виходячи із потреб територіальної громади, інтереси якої вони представляють.
Після зарахування до державного (комунального) закладу дошкільної освіти дітей, які належать до пільгових категорій, здійснюється зарахування на вільні місця інших дітей, батьками або іншими законними представниками яких подано в установленому порядку заяви про зарахування.
Також, у межах окремих територіальних громад можуть встановлюватись «пільги», які надають право ПОЗАчергового зарахування до дошкільного навчального закладу.
Положення № 305 не містить жодного посилання на таку категорію, що свідчить про віднесення цього питання до компетенції місцевого самоврядування. Такими пільговими категоріями можуть бути, зокрема:
– діти, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
– діти військовослужбовців;
– діти військовослужбовців військових прокуратур;
– діти учасників бойових дій;
– діти, батьки яких загинули під час виконання службових обов’язків;
– діти з інвалідністю, які не мають протипоказань перебування в ЗДО;
– діти батьків з інвалідністю І групи;
– діти працівників закладів дошкільної освіти у разі виходу на роботу;
– діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування;
– діти, які перебувають під опікою чи в прийомних сім`ях;
– діти з багатодітних сімей;
– діти із сімей, де є двоє і більше дітей, одна дитина яких вже відвідує заклад дошкільної освіти.
Зі змісту зазначених «пільг» вбачається, що вони ґрунтуються на додаткових соціальних гарантіях, які тим чи іншим чином відображені та/або закріплені у чинному українському законодавстві у сфері соціального захисту населення чи окремих уразливих категорій громадян.
Наявні у дитини пільги батьки мають бути готові підтвердити документально або на етапі реєстрації, або на етапі зарахування до спеціального закладу дошкільної освіти. Так, у п. 10 Положення № 305 значиться, що «під час подання заяви про зарахування дитини до державного (комунального) закладу дошкільної освіти один з батьків або інший законний представник дитини повинен пред’явити оригінал документа, що підтверджує право на першочергове зарахування дитини, та зазначити його реквізити у заяві.
У разі коли право на першочергове зарахування не підтверджено, дитина зараховується до державного (комунального) закладу дошкільної освіти на загальних підставах».
Також важливе значення має місце проживання батьків та/або дитини, адже, за загальним правилом, спеціальні заклади дошкільної освіти компенсуючого типу/комбінованого типу, у якому діє спеціальна група, приймають до зарахування тих дітей, батьки яких є членами відповідної територіальної громади.
У межах самої територіальної громади вибір закладу залежить виключно від бажань і потреб батьків та дитини, а також наявності вільних місць у тому чи іншому закладі. Якщо батьки дитини проживають поза межами територіальної громади, на території якої розташовано спеціальний заклад дошкільної освіти компенсуючого типу (група), може мати значення місце їх роботи у такій територіальній громаді, що підтверджується відповідною довідкою.
Інформація про дитину, зазвичай, реєструється відносно одного спеціального закладу дошкільної освіти, завчасно обраного батьками або особами, які їх замінюють.
Інформація, внесена до електронної системи, може бути змінена заявником із використанням спеціального функціоналу та/або шляхом звернення до модератора/реєстратора/адміністратора системи.
Після успішного проходження реєстрації заявці присвоюється статус «Зареєстровано в черзі» або «Заявка прийнята», або статус з іншим формулюванням, яке свідчить про успішну обробку реєстраційного запиту і внесення інформації до електронної бази даних системи обліку.
Наостанок додамо, що деякі заклади дошкільної освіти здійснюють зарахування дітей через пряме звернення батьків або осіб, які їх замінюють, до керівника такого закладу, але це треба дізнаватись окремо на стадії вибору конкретного закладу шляхом спілкування з його представниками.
КРОК 2: Збір необхідних документів
Відповідно до п. 9 Положення № 305 «до заяви про зарахування дитини до закладу дошкільної освіти додаються:
- копія свідоцтва про народження дитини;
- медична довідка, видана відповідно до статті 15 Закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб”, разом з висновком про те, що дитина може відвідувати заклад дошкільної освіти».
Для зарахування дитини до державного (комунального) спеціального закладу дошкільної освіти компенсуючого типу/ комбінованого типу, у якому діє спеціальна група, до заяви про зарахування додається висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини щодо виявлених особливостей розвитку (порушень слуху, зору, мовлення, поведінки, опорно-рухового апарату, інтелектуального розвитку чи затримки психічного розвитку).
Згідно зі ст. 15 Закону України «Про захист від інфекційних хвороб» від 06.04.2000 року № 1645 «прийом дітей до виховних, навчальних, оздоровчих та інших дитячих закладів проводиться за наявності відповідної довідки закладу охорони здоров’я, в якому дитина перебуває під медичним наглядом.
Довідка видається на підставі даних медичного огляду дитини, якщо відсутні медичні протипоказання для її перебування у цьому закладі, а також якщо їй проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень і вона не перебувала в контакті з хворими на інфекційні хвороби або бактеріоносіями.
Дітям, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, відвідування дитячих закладів не дозволяється. У разі якщо профілактичні щеплення дітям проведено з порушенням установлених строків у зв’язку з медичними протипоказаннями, при благополучній епідемічній ситуації за рішенням консиліуму відповідних лікарів вони можуть бути прийняті до відповідного дитячого закладу та відвідувати його».
Для отримання зазначеної довідки батькам необхідно звернутись до сімейного лікаря для проведення медичного обстеження дитини.
Для отримання висновку інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) батькам треба звернутись до спеціалістів відповідного закладу за місцем проживання дитини. Заявка на проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини може бути подана в електронному вигляді.
Крім того, для зарахування дитини з інвалідністю до державного (комунального) спеціального закладу дошкільної освіти до заяви про зарахування додаються:
- копія медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років, виданого лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я, або копія посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”;
- копія індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю.
Після отримання висновку ІРЦ батькам варто звернутись із ним до місцевого управління освіти для отримання направлення до спеціального закладу дошкільної освіти. Відсутність такого направлення позбавляє можливості влаштувати дитину до такого закладу, адже його отримання є обов’язковим згідно з п. 5 Положення № 240/165.
Всі перелічені документи мають бути подані батьками або одним із них, або особою, яка їх замінює, разом із заявою про зарахування дитини до спеціального закладу дошкільної освіти компенсуючого типу/комбінованого типу, у якому діє спеціальна група.
Вимога закладом дошкільної освіти будь-яких інших документів, які не визначені вищевказаним переліком, є протиправною, тому подібні дії адміністрації закладу дошкільної освіти можуть бути оскаржені у порядку, встановленому чинним законодавством України, у тому числі, у судовому порядку.
КРОК 3: Зарахування до спеціального закладу дошкільної освіти
Відповідно до п. 8 Положення № 305 «зарахування дітей до державного (комунального) спеціального закладу дошкільної освіти здійснюється керівником такого закладу протягом календарного року на вільні місця у порядку черговості надходження заяв про зарахування. Заява про зарахування подається особисто одним із батьків або іншим законним представником дитини. Прийом заяв про зарахування дітей до державного (комунального) спеціального закладу дошкільної освіти може організовуватися з використанням системи електронної реєстрації, запровадженої згідно з рішенням відповідного засновника державного (комунального) закладу дошкільної освіти».
Батьки мають самостійно відслідковувати статус заявки в електронному кабінеті, поки він не зміниться на «Видано направлення» або «Є можливість зарахування», або інше формулювання, яке свідчить про наявність вільних місць в обраному спеціальному закладі дошкільної освіти і видачі направлення для зарахування дитини до нього.
Строк, протягом якого батьки чи особи, які їх замінюють, мають відреагувати на отримане направлення шляхом звернення до керівника спеціального закладу дошкільної освіти із заявою про зарахування та пакетом необхідних документів, а також наслідки пропущення цього строку або невчинення дій щодо зарахування дитини до закладу тощо визначаються органами місцевого самоврядування. Строки зарахування дитини до закладу освіти також можуть відрізнятись у залежності від особливостей організації роботи конкретного закладу дошкільної освіти.
Зазвичай, якщо в обраному спеціальному закладі дошкільної освіти компенсуючого типу/комбінованого типу, у якому діє спеціальна група, обраному батьками, відсутні вільні місця, їм може бути запропоновано місце в іншому закладі у якості альтернативи.
У випадку відмови від використання останньої, електронна заявка залишається чинною та перебуває в електронній системі і надалі, поки не з’являться вільні місця у закладі. Також, якщо в електронній системі містяться дані про особливі освітні потреби дитини, то направлення від закладів дошкільної освіти загального характеру заявникам можуть не надходити взагалі.
Після прийняття керівником спеціального закладу дошкільної освіти компенсуючого типу/комбінованого типу, у якому діє спеціальна група, заяви про зарахування разом з документами процедура влаштування дитини вважається завершеною і вона може приступити до відвідування такого закладу після вирішення внутрішніх питань щодо комплектування освітніх груп і включення дитини до однієї із них.
ВИСНОВОК
Дитина з особливими освітніми потребами, яка потребує або корекції фізичного та (або) розумового розвитку, може бути зарахована до спеціального закладу дошкільної освіти (групи).
Ці заклади (групи) мають окремо розроблений порядок побудови навчального процесу і виховання, харчування, а також корекційної, реабілітаційної та лікувально-профілактичної роботи. Персонал таких закладів (груп) має відповідну кваліфікацію та навички, які дозволяють дитині відчувати себе максимально комфортно в освітньому середовищі, отримувати знання, соціалізуватись, тощо.
Зарахування до таких закладів проходить за єдиним порядком за допомогою «електронної черги».
Обрання закладу залежить від самих батьків або осіб, що їх замінюють, проте своєрідним обмеженням виступає умова проживання та/або роботи на території громади, де знаходиться відповідний дошкільний навчальний заклад.
Перелік документів, необхідних для подання керівнику дошкільного навчального закладу разом із заявою про зарахування дитини, формується у відповідності із вимогами нормативних актів та у залежності від індивідуальних особливостей дитини.